Læring på tvers av landegrensene

I forrige uke ble 2BUB-elevene kjent med velværehjul i engelsktimene. Det samme gjorde de italienske elevene ved Onnicomprensivo di Guglionesi videregående skole, som befinner seg ca. 2700km fra oss. 

Elevene jobbet individuelt og i grupper for å bli bedre kjent med åtte dimensjoner av velvære, inkludert intellektuelle, emosjonelle, yrkesmessige, miljømessige, åndelige, sosiale og økonomiske. 

I går kl. 13 deltok elevene fra både Norge og Italia i et Kahoot-spill via videokonferanse. Målet med et felles spill var først å bli kjent med italienske elever, sjekke om elevene husket noe fra forrige uke, og lære på tvers av landegrensene. En av tingene som gjorde et sterkt inntrykk på elevene var bruk av munnbind.

Norske elever ble ganske overrasket da de så 20 elever og en lærer i munnbind, mens italienerne var sjokkerte at de norske ikke hadde på seg munnbind. Det var noe ganske spesielt som vi ikke hadde opplevd hvis det ikke hadde vært for pandemien.

Det må også nevnes at våre egne elever gikk av med seieren. Gratulerer!

Etter Kahoot-spillet spilte 2BUB-elevene et kortspill. Målet med dette kortspillet var å finne strategier som kan brukes for å håndtere angst, bekymringer og stress i livet. Et annet mål var å kunne se problemer som oppstår i livet med nye briller. Elevene hadde 64 kort med forskjellige med spørsmål som måtte besvares, muntlig eller ved bruk av kroppsspråk. Personen som kvittet seg med alle kortene sine så raskt som mulig var vinneren.

Elevene hadde det gøy og ble også bedre kjent med hverandre.

Vi takker alle elevene og Lesley Fearn (engelsklærer ved Onnicomprensivo di Guglionesi) for et godt samarbeid! Vi ser frem til flere spill og felles opplegg.

Tekst: Barbara A. Zielonka.

Til toppen